Upp till väpnad kamp mot PrimePR

Som ett av de tre högsta hönsen i Röda Kartongerna har jag studerat Pr-bolaget Prime's verksamhet och personal. Det handlar om forna medlemmar i Moderata Ungdomsförbundet som har startat en, till skenet, vanlig Pr-byrå. Egentligen handlar det om en organisation som gör golvarbetet åt den moderata toppkonspirationen.
    Våra ögon för PrimePr öppnades av en artikel i DN augusti 2002. Den berättade om en 42-sidig rapport där byrån kartlagt "vänstern". Rapporten riktar sig till de stora företagen och hur dessa ska skydda sig från bojkotter, aktioner och "antipropaganda" från den autonoma vänstern, hur de ska lura det allmänna intressets vaktande öga. Denna kontroversiella rapport fick inte den mediala uppmärksamhet som den borde ha fått. Som Pr-bolag hade Prime levt som de lär. De avväpnade "ögat".
    Sedan var det tyst tills efter valet då moderaterna led stora förluster. I aftonbladet fanns att läsa om Tove Lifvendahls (Muf's ordförande) hemliga affärer med just PrimePr's frontfigur Fredrik Andersson. De ska ha smitt planer på att behålla Bo Lundgren och avsätta resten av partiets styrelse, samt profilera moderaterna än mer åt höger. Antagligen imponerades de av liberalernas framgångar på rasistisk basis. Också denna konspiration saknade förtjänad medial uppmärksamhet, Pr-bolaget sköter sig fint.
    I den av Svenskt Näringsliv sponsrade fackföreningsfientliga skolturnén Radar gör sig Prime återigen osynligt sedda. Denna gång skådespelar Byråns rådgivare Christina Mourad en av fyra arbetssökande och berättar om sina privata för- och nackdelar som arbetskraft. Enligt Radar är arbetare en vara med individuella plus och minus som måste marknadsföra sig själv.
    Jag vill uppvigla den etablerade journalistiken att inte blunda för Pr-byråers billiga knep att vinkla bort strålkastaren. Och till er vanliga dödliga, klassintresset framför allt!

Johnny *********, vice medlem i Röda Kartongerna.